Adwords Tips

ADWORDS TIPS

DRIVS AV WEBB OCH ADWORDSBYRÅN TEVEO I GÖTEBORG

Adwordsstrategier för B2B - Adwordskvarten

Adwordsstrategier för B2B



Då var det äntligen dags för avsnitt 10 av podcasten Adwordskvarten. I detta avsnitt pratar vi om adwordsstrategier för B2B.

Vill man hellre läsa än lyssna går det att läsa konversationen här.

Robin: Hallå goda vänner! Välkomna till ännu ett avsnitt av Adwordskvarten. Vi sitter här mitt inne i betongdjungeln ­ eller storstadsdjungeln som vi brukar kalla det ­ i Göteborg och ska prata lite grann om Adwords.
Jag som ställer frågorna heter Robin Pettersson, och den här podden drivs av Teveo och Adwords­tips.se. Vår expert i studion är Gustav Önneslöv: det är han som kommer svara på de här fina frågorna. Hallå Gustav!

Gustav: Hallå, hallå.

Robin: Nu var det ett tag sedan vi sågs.

Gustav: Ja, dags att köra en vända till här.

Robin: Ja! Idag kommer vi prata om Adwordsstrategier när man arbetar B2B, alltså om man är ett företag som säljer till andra företag. Det är lite det vi kommer fokusera på. Så jag tänkte att vi kastar oss rätt in på första frågan Gustav. Är du redo?

Gustav: Ja! Kör på.

Robin: Går det att arbeta med Adwords när man jobbar B2B? Som sagt ­ finns det någon vettig anledning att börja jobba med Adwords i detta fallet, när man enbart säljer mot företag?

Gustav: Ja, det känns inte lika naturligt att ha ett Adwordskonto när ens kunder är enbart företag. Vi säljer ju inga produkter oftast direkt på nätet, det är långa säljcykler, man kanske inte söker det mesta av sin information på Internet på samma sätt som en privatperson gör.
Men vi måste samtidigt komma ihåg att företag består utav människor. Vi gör inte affärer med företag; vi gör affärer med människorna på företagen, och människor söker efter information. Information söker man där den är lättast att hitta, vilket numer betyder att man söker den på Internet. Och det är klart – för företag gäller lite andra saker: man söker information på ett annat sätt, man kanske redan har mycket information, gamla kontakter och så vidare. Men någonstans i beslutsprocessen så finns ändå en sökning på Internet.
Finns det några andra alternativ kanske? Någon som utvecklat nya produkter och tjänster sedan man senast kollade på detta för fem år sedan? Det görs mycket sökningar på de här sökningarna på Internet. Vi får även tänka på att, bara för att man är ett företag så är det ju inte bara stora ordrar som man köper, man köper ju även småprodukter som företag också.

Robin: Just det. Vad skulle du säga är de största skillnaderna mellan att arbeta B2B och B2C ur ett Adwordsperspektiv?

Gustav: Mm, något man borde märka ganska snart när man börjar jobba mot företag är att troligtvis så har du ett lägre antal sökningar att jobba med.
Det görs färre sökningar på de ord som är intressanta för dig, du kanske inte har ett stort varumärke som man ofta har när man jobbar mot privatpersoner. Det är vanligt med lite större spridning mellan sökfraserna om man börjar kolla på söktermsrapporten.
Jobbar man mot privatpersoner så är det, som jag sa, varumärken eller produktkategorier som gäller. När man jobbar mot företag så handlar det mer om att presentera en lösning på ett problem, och antalet olika sätt man kan söka på när man letar efter en lösning är större.
Det är färre som söker efter exakt samma ord, så man får tänka till lite: vad är det man egentligen säljer, och hur ska man sälja det? Vilka ord ska man lägga upp?

Robin: Kanske jobba lite bredare då inledningsvis?

Gustav: Precis. Och ännu viktigare än när man jobbar med privatpersoner är att verkligen hålla koll på söktermsrapporten.
Är det några typer av sökningar som återkommer, är det vissa typer av sökfrågor som återkommer? Kanske koppla det till innehållet på själva hemsidan, uppdatera innehållet på hemsidan efter de frågor som ställs.

Robin: Finns det några andra skillnader som du skulle vilja lyfta här som du känner är uppenbara?

Gustav: En viktig sak att tänka på är att, även om man söker efter information, så är sökningen bara en liten del av beslutsprocessen. Om jag som privatperson ska köpa ett par nya skor, då kan jag gå in på nätet och köpa ett par skor i den första butiken jag hittar och de kommer levererade hem till mig.
Men ska jag köpa en ny vägtunnel eller skicka en container till andra delen av världen eller vad det nu kan vara så är det oftast en lite större beslutsprocess. Allt från kanske att man letar priser under en vecka och tar in offerter, till att det tar flera år innan man beslutar i en stor investering.
Så tänk på det, med sökorden, informationen, med annonstexterna, att man går inte på avslut direkt. Man ger den informationen som ger personen som sökt ett underlag att lättare ta ett beslut.

Robin: Det är lite mer relationsbyggande här som vi pratar om. Du nämnde det här med sökord innan och sa att det var en väldigt viktig skillnad – man söker på ett annat sätt. Skulle du kunna utveckla det lite grann? Jag tycker det är väldigt intressant och jag tror att tittarna (lyssnarna) kan ha mycket nytta av att höra hur du tänker kring det lite djupare.

Gustav: Ja, det finns ett antal fallgropar här, som är viktiga att tänka på när det gäller sökorden än om man jobbar mot privatpersoner.
Som jag sa så är det troligtvis färre bra sökningar att jobba med än om du säljer en produkt som intresserar en privatperson. Däremot kan ju orden du använt för produkten ha många olika betydelser. Har du en sida som säljer lastbilssläp så skulle man kanske kunna lägga upp ordet ”Dolly” som sökord. Men då gäller det att tänka till här en vända först. Hm, Dolly, det ringer en liten klocka där. Det var ju det där fåret som klonades. Det kanske är bra att göra en googlesökning på ordet innan man lägger upp det som sökord, och när du gör en googlesökning så kommer du se att hela förstasidan enbart handlar om fåret Dolly, vilket gör att troligtvis så handlar de flesta sökningar om Dolly. Kanske är det något barn som gör ett skolarbete om kloning eller något annat som gör att det inte är Dolly, som är en släpvagn, som man är ute efter.

Samma sak med förkortningar som man gärna jobbar med på företag. Förkortningar kan betyda väldigt, väldigt mycket. Speciellt om du går utanför Sveriges gränser och börjar blanda in andra språk. Då är det nästan omöjligt att jobba med förkortningar, för då har förkortningarna så många betydelser i olika platser av världen och man ser väldigt låg klickfrekvens, låg relevans i besökare, lågt snittsidor på sidan om man har förkortningar som sökord.

Robin: Det lilla man kan göra där om man ändå vill prova den här typen av ord – det är ju att vara extra tydlig med annonstexterna tänker jag då kanske.

Gustav: Precis, och jobba hårt med de negativa sökorden, vara inne minst ett par gånger i veckan i början och följa upp – speciellt om man kör internationella kampanjer. Det kan vara så att, om du kör en internationell kampanj, så har du vissa länder där du inte använder dessa förkortningar, det kan vara att en förkortning du använder betyder nånting på franska som den inte gör på engelska, vilket gör att det blir helt omöjligt att köra på det ordet i Frankrike – då utesluter man helt enkelt Frankrike och fransktalande länder från den kampanjen, för att du ser att snittiden från besökare från Frankrike är sju sekunder eller nånting på hemsidan, och det är bara bortkastade pengar.

Robin: Spännande.

Gustav: Så tänk till på sökorden, kan de ha någon annan betydelse, och om du har den minsta misstanke om det här kan betyda något annat än det du erbjuder – gör en googlesökning på det. Redan där kan du få lite idéer till negativa sökord eller om det ens är värt att använda ordet överhuvudtaget.

Robin: Just det. Spännande.
Då hoppar vi vidare in på spårning tänkte jag. Det pratar vi ofta om. Det är grunden till allting brukar jag säga. Vad är viktigast att tänka på när det gäller målspårning om man jobbar med B2B?

Gustav: Först och främst är det viktigt att ha spårning överhuvudtaget.
Bara för att man inte går på avslut på hemsidan och att detta är en liten del av en längre process så betyder det inte att vi inte behöver spåra nånting. Däremot får man tänka till en extra vända, vara lite kreativ, försöka fundera var i beslutsprocessen är man när man gör den här sökningen.

Vilken process vill vi att besökaren ska gå igenom på hemsidan? Vi har igen den här frågan: varför har man ens en hemsida? Så backar vi tillbaka till den frågan så kan vi hitta varför eller vad vill vi att besökaren ska göra på hemsidan, och så spårar vi det.
Det kan ibland till och med bara vara ett besök på en viss undersida, besök på kontaktsidan, besök på information om någonting, det kan vara att man stannar och läser en artikel en viss tid som gör att de visat något slags intresse.
Eller så har man flera mål uppsatta. Och man kan antingen sätta samma värde på alla mål eller att alla mål får olika mycket värde. Värdet går ju då att sätta direkt som ett monetärt värde i Analytics. Antingen sätter du ett monetärt värde som du tror är värt, eller så sätter man bara ett relativt värde för målen. Så optimerar man värdet därifrån.

Robin: Ja jag tänkte säga det: anledningen till att vi ska ha mål och att det är så viktigt, det är ju för att man ska kunna optimera sin satsning hela tiden.
Så att man hela tiden lägger pengarna på sånt som faktiskt tillför i ens konto. Och det kan man ju inte om man inte har spårning, för klick och visningar är ju värt väldigt lite om det inte tillför till målet.

Gustav: Nej precis, och speciellt med kampanjer där vi kanske har många problematiska sökord som vi pratade om lite tidigare.

Robin: Vi har pratat väldigt mycket om sök just nu, vilket är ganska naturligt, men hur tar vi oss an display när vi arbetar med B2B?

Gustav: Självklart så ska vi ha en remarketingkampanj, precis som när vi arbetar mot privatpersoner.
Fast här är det nästan ännu viktigare, för har vi väl fått den här första kontakten så gäller det att hålla kvar personerna. De har visat något slags intresse för det vi erbjuder, och de är troligtvis i en lång beslutscykel.
Så tänk på det också sen med ledtider, beslutscykel, om vi tror att det kommer ta ett år för att ta ett beslut.
Då kan vi ju visa remarketingkampanjerna, kanske inte under hela året, men under perioder under ett år. Vi kanske ska byta budskap ett halvår efter att besökarna varit inne på hemsidan.
Igen så måste vi tillbaka till det här med att det måste vara minst 100 besökare på remarketinglistan för att det ska kunna fungera, så det får inte vara för specifikt heller.

Vi har även den här nya funktionen, importera från e­postlistor – väldigt användbar när man jobbar mot företag. Här kan vi plocka fram en prospektlista och skicka ut eller visa bildannonser för personer som har dessa epostadresserna. Jag tror det i sig kan bli en egen punkt på en framtida podcast för den är ganska stor i sig.

Men här, i alla fall – vi måste ha 1000 epostadresser, så det måste vara ganska stora listor att jobba med. En sista sak man kan göra är – kolla om det finns några specifika branschsidor, några webbsidor som vi kan placera bildannonser på och rikta in oss enbart mot dem, för då kan vi hitta nya målgrupper, eller nya personer då som inte besökt sidan tidigare till en låg kostnad.

Robin: Just det. Och du sa lite snabbt där innan om att man kan antingen byta budskap lite oftare när man jobbar en längre tid med sin remarketingkampanj, och då kan det vara smart att sätta en kommunikationsplan där man förbereder material och så vidare, så man slipper sitta varje vecka eller varje månad och ändra det här.
Men jag tänker också på en liten grej där som vi har pratat mycket om, du och jag, att man inte bara visar, liksom, billigare priser eller ”kampanjtänket” utan att man försöker tillföra värde – nu står vi på mässa här den 23:e, kom och besök oss, nu ska vi köra workshop, nu ska vi göra ditten, nu ska vi göra datten – ungefär som att prata i sitt nyhetsbrev. Det kan man också göra i sin remarketingkampanj.
Vi ska gå vidare här, vad säger du om Youtube och videoannonsering? Vi var ju ändå inne på Display.

Gustav: Här igen kan vi använda video och Youtube för remarketing. Jag tror inte man ska gå på bredare visningar, jag tror det blir svårt att få någon ekonomi där för remarketing.
Men tänk här på att det troligtvis blir ganska få visningar, så frågan är om det är värt att ta fram en egen film bara för en remarketingkampanj om man inte har väldigt mycket besökare. Och det är helt enkelt för att många av besökarna är inne från sina jobbdatorer, där de i alla fall surfar mindre än vad man gör hemma...

Robin: Förhoppningsvis!

Gustav: Ja, så tänk på det, troligtvis ganska få besökare eller ganska få som ser filmen.
Men har man en film som är bra så lägg upp den, det är värt det. Det kostar ju nästan ingenting i alla fall.

Robin: Även importen av e­postregister och dylikt, prospektregister kan man exponera för en film.
Så för att sammanfatta detta lite grann så gäller det att: tänka till ordentligt på sök, när man väljer sökord, jobbar mycket med negativa sökord och så fort man kommer över på Display så är det remarketing, och där ska man förändra budskap kontinuerligt. Du ska tillföra värde i dina budskap.
Youtube, absolut, men se till att ha tillräckligt med besökare på sidan så att inte filmen blir alltför dyr i slutändan. Är det rätt uppfattat?

Gustav: Precis. Måste ju tänka på totalkostnaden per visning. Kostnaden för visning i Youtube är väldigt billigt, men det kan vara dyrt att ta fram en film om man inte har gjort det tidigare.

Robin: Och för att grädda moset lite, eller vad man nu säger, så är det också viktigt med spårning, återigen, fundera på varför, sätta upp varför – det ni kommer fram till som mål med att optimera utifrån det.
Mycket bra, vi är inne här på sista sekunderna Gustav, och jag tänkte att vi skulle avsluta med en liten notis till er som lyssnar.
Det är nämligen så att den 19:e januari så kommer vi köra en liten kickoff tillsammans med Google och Almi, något som kallas för Digitalakademin som är en stor satsning från deras sida.
Där har Google valt dig och mig Gustav, eller rättare sagt Teveo som byrå som partner i Västsverige – det är vi som kommer hålla dessa utbildningstillfällena.
Det är fyra utbildningstillfällen till att börja med, och allting startar alltså med en kickoff 19:e januari. Alla är välkomna, det är gratis, alla utbildningar kommer vara gratis, och det kommer vara halvdagar, varje utbildningstillfälle alltså.
Oavsett om du jobbar B2B eller B2C så kommer det vara ett bra sätt för att få en bra grund att stå på, när det kommer till digital marknadsföring. Vi kommer inte bara prata Adwords, vi kommer inte bara prata Google, utan det kommer bli lite bredare och förhoppningsvis jäkligt utbildande! Om vi gör vårt jobb.

Så en liten notis: Digitalakademin.se! Nu tackar vi för oss – Adwordskvarten har återigen nått sitt slut, precis när bananerna tog slut också, så det var ju rätt smidigt. Vi ses nästa gång Gustav!

Gustav: Det gör vi! Ha det bra tills dess!

Robin: .. Adwords­tips.se, Teveo Adwordsbyrå Göteborg, Robin Pettersson är det som ställer frågorna, Gustav Önneslöv är det som svarar.
Niklas Johansson, du kan stänga av inspelningen. Hejdå!

Sök artiklar om att annonsera på googleSök Artiklar

Adwords blogg informationInformation

Teveo är en webb och AdWords byrå i Göteborg. Här på vår blogg Adwords tips kommer vi presentera tips och nyheter om att annonsera på Google genom Google AdWords kampanjer. Bloggen lanserades i september 2012 och kommer att uppdateras kontinuerligt.

Behöver ditt företag hjälp med att lägga upp en kostnadseffektiv AdWordskampanj, eller har du någon fråga om AdWords som du inte kunde hitta svaret på? Slå en signal eller skicka ett mail med formuläret nedan.

031 - 314 75 00
Webb: www.teveo.se

AdWords Certifierad Byrå i Göteborg

Skicka ett mailSkicka Mail