Adwords Tips

ADWORDS TIPS

DRIVS AV WEBB OCH ADWORDSBYRÅN TEVEO I GÖTEBORG

Adwordsannonser i högerkolumnen i sök försvinner

Google tar bort Adwordsannonser i högerkolumnen

Google tar bort Adwordsannonser i sökresultatens högerkolumner med start 19 februari. Förändringen innebär högre klickkostnader för annonsörer och sätter större fokus på SEO-arbetet.


Rapporter trillade i slutet av förra veckan in runtom i SEO/PPC-branschen, om att Adwordsannonser som tidigare befolkat högerkolumnen i Googles sökresultatssida började försvinna allt mer. Något som verkade som en föraning eller en misstanke verkar nu ha bekräftats mer eller mindre, då bland annat Search Engine Land fått tipset om ändringen från en anonym Googlerepresentant. Detta är en ändring som enligt samma källa varit i görningen sedan 2010, men verkar ha kommit för att stanna denna gången.

Ändringen innebär att det nu inte syns några annonser i högerkolumnen om sökresultaten, men att det istället byts ut mot fyra annonser vid ”mycket kommersiella sökningar”, det vill säga sökningar som driver mycket trafik och frågor – t.ex. sökningar om lån eller försäkring.

Googles undantag kommer att vara Google Shopping och den s.k. Knowledge Graph/Panel, som alltså kommer dyka upp som vanligt vid sökresultat.

Vad innebär då ändringen för annonsörer, användare och webbadministratörer?

Jo, för annonsörer kommer det förmodligen bli dyrare. Mindre plats på SERPen kommer att trycka upp priserna och öka konkurrensen för att komma längst upp, vilket kommer reflekteras i stigande klickkostnader.

Användare kommer få en mer strömlinjeformad upplevelse då förändringen är ett steg mot att efterlikna mobilsök. Det återstår att se hur förändringarna kommer påverka användarbeteenden, men det kan förmodligen innebära att Adwordsannonserna blir än mer intressanta då de indirekt trycker ned organiska sökresultat, som i sin tur får det svårare att synas, speciellt på svåra sökord.

För SEO-tekniker, webbadministratörer och dylikt kommer beslutet att ta bort Adwordsannonser från högerkolumnen och istället fälla in ytterligare en annons istället för de vanliga tre innebära att det blir än viktigare att optimera för SERPen. Vid första anblick kommer fler ögonglober att riktas mot Adwordsannonserna vilket gör att webbsajter som placerar sig i sökresultatens undre skikt av förstasidan får ännu mindre chanser till att synas och generera klick.

Klart är att Googles beslut resulterar i ett sökklimat där Adwordsannonser dominerar resultatssidorna, med rykten och misstankar om att Google så småningom kommer utöka antalet annonser från fyra till rentav fem stycken. Onekligen en intressant utveckling, speciellt för oss involverade inom PPC.

Sök artiklar om att annonsera på googleSök Artiklar

Adwords blogg informationInformation

Teveo är en webb och AdWords byrå i Göteborg. Här på vår blogg Adwords tips kommer vi presentera tips och nyheter om att annonsera på Google genom Google AdWords kampanjer. Bloggen lanserades i september 2012 och kommer att uppdateras kontinuerligt.

Behöver ditt företag hjälp med att lägga upp en kostnadseffektiv AdWordskampanj, eller har du någon fråga om AdWords som du inte kunde hitta svaret på? Slå en signal eller skicka ett mail med formuläret nedan.

031 - 314 75 00
Webb: www.teveo.se

AdWords Certifierad Byrå i Göteborg

Skicka ett mailSkicka Mail